בית דין רבני

בית דין רבני: טוען רבני ומוסמך לדיינות

מיהו טוען רבני? (טו"ר) מיהו מוסמך לדיינות? מהי רבנות? ומה ההבדל בין עורך דין לדיני משפחה שהוא גם טוען רבני ומוסמך לדיינות לבין עו"ד שמתמחה בדיני משפחה ואין לו הסמכה או מומחיות נוספות?
על שאלות אלו ואחרות נענה בכתבה הבאה.

טוען רבני

טוען רבני לא חייב להיות עורך דין. עם זאת ישנם טוענים רבנים שהם גם עו"ד במקצועם. טוען רבני הוא איש מקצוע, שמייצג בני זוג בבתי דין רבניים. הטוען הרבני מלווה את בני הזוג מתחילת ההליך בבית הדין הרבני ועד סופו, כולל בהליכי הגירושין. טוען רבני עוסק במגוון תחומים רלוונטיים, כמו: חלוקת רכוש, משמורת ילדים, ירושות וצוואות, מזונות ועוד.
לטוען רבני יש מומחיות בדין העברי, בסוגיות הלכתיות, בסדרי הדין והוא בקי בהתנהלות הדיון תחת כנפי המשפט העברי. טוען רבני יכול להציג בפני הדיינים את הנושאים שרלוונטיים לבני הזוג המתדיינים לטובת ירידה לשורש הבעיה וניסיון לפתור אותה.
כאשר בני זוג פותחים תיק בבית הדין הרבני הם יכולים לבחור בייצוג של טוען רבני. חשוב להדגיש, כי טוען רבני מוסמך לייצג רק בפני בית הדין הרבני. בחירה בייצוג של טוען רבני מקנה לבני הזוג יתרון, שכן הטוען הרבני בקי בהלכה ובמשפט העברי ובית הדין הרבני פוסק בהתאם להלכה.

מוסמך לדיינות

המטרה של מבחני ההסמכה לדיינות היא להעמיד לבתי הדין דיינים שבקיאים בפוסקים ובהלכה ומנהלים אורח חיים יהודי תורני. מבחני הסמכה אלו כוללים מבחנים בכתב ובע"פ.
הבחינות מתפרסות על פני מספר שנים, ומי שעומד בהן בהצלחה מקבל תעודת הסמכה מוכרת ורשמית מהרבנות הראשית לישראל.

כדי לקבל תעודת הסמכה לדיינות, המועמד צריך לעבור בהצלחה את הבחינות הבאות: אבן העזר, חושן משפט א', ב', ג', ניסוח פסק דין ובחינה בע"פ הנערכת על ידי ועדה.
כמו-כן עליו לעמוד במספר תנאי סף.

רבנות

בית הדין הרבני מכונה בפי רבים "רבנות". בתי הדין הרבניים הם חלק ממערכת המשפט של ישראל.
ע"פ חוקי מדינת ישראל, לבתי הדין הרבניים יש סמכות שיפוט בלעדית בנושאי נישואין וגירושין. המשמעות היא, שבני זוג שמתגרשים, חייבים לעבור דרך הרבנות.
הגוף שאחראי על בתי הדין הרבניים הוא מועצת הרבנות הראשית.

מה היתרון של עורך דין שהוא גם טוען רבני וגם מוסמך לדיינות?

כאשר ישנו סכסוך בדיני אישות, מומלץ להגיע לבית הדין הרבני עם עו"ד שהוא גם טו"ר וגם מוסמך לדיינות.
לעורך דין שמתמחה בדיני משפחה יש את הידע הפרקטי לגבי החוקים ופסקי הדין, ואילו לעו"ד שהוא גם טוען רבני יש ידע נוסף – ידע רב במשפט העברי ובהלכה.
עו"ד שהוא גם מוסמך לדיינות מביא עמו בקיאות רבה ומומחיות נוספת, שאין להקל בה ראש.
ההבנה העמוקה של עו"ד שהוא גם טוען רבני, אשר בקי בהלכה ובמשפט העברי, מייצרת יתרון משמעותי ומאפשרת לצלוח את הליך הגירושין בצורה יעילה, מהירה ומושכלת.

עו"ד וטו"ר עבר בהצלחה את מבחני ההסמכה לדיינות ברבנות הראשית לישראל. מצוי בלימודי תואר שני עם התמחות מיוחדת בדיני משפחה וגישור באוניברסיטת בר אילן בעל תעודת מגשר ותעודת טוען רבני מטעם בית הדין הרבני הגדול. הוא ייצג אתכם בבית הדין בצורה הטובה ביותר, שכן יש ברשותו ידע רב, הוא מכיר את המטריה, יודע היטב כיצד מתנהלים ההליכים, והוא ילווה אתכם במסירות ובאכפתיות לאורך כל הדרך.

דילוג לתוכן