גישור בגירושין וגירושין בשיתוף פעולה

גישור הוא הליך לפתרון סכסוכים. הליך זה חוסך את הפגיעות השונות הנובעות מניהול הליך משפטי, ולרוב אף משפר את מערכת היחסים בין הצדדים המסוכסכים. את הליך הגישור מנהל מגשר מוסמך, שתפקידו להביא את הצדדים לכדי הסכמות מבלי שיש בידו סמכות הכרעה. הליך הגישור כולו הוא וולונטרי, והצדדים מגיעים להסכמות מרצונם החופשי. המגשר מלווה את הצדדים לכל אורך הגישור ובמקרה הצורך גם עד החתימה על ההסכם שהוסדר בין הצדדים. הסכם זה נכתב ע"י המגשר ונחתם רק בהסכמתם הצדדים ומרצונם. את ההסכם ניתן לאשר בבית משפט, כדי להעניק לו תוקף של פסק דין.

גישור בגירושין

ניתן להתגרש בדרך של ניהול הליך משפטי, כאשר לכל צד יש עורך-דין שמייצג אותו. אולם, בדרך זו לעתים הסכסוך מקבל תפנית לא טובה, ונוצרת 'מלחמה' של ממש בין הצדדים. בדרך זו גם הצדדים מפסידים וגם ילדיהם.
דרך אחרת להתגרש היא באמצעות פנייה להליך לגישור, כאשר במסגרת הליך זה ניתן לנהל את הפרידה בצורה אחרת. בהליך גישור ישנו דגש על שיח תרבותי ומכבד, על הקשבה, הפנמה והכלה, והכל במטרה להגיע להסכם שישרת את שני הצדדים ושהם יוכלו לחיות עימו בשלום.

 

האם הליך הגישור מחויב ע"פ חוק?

ישנם הליכים משפטיים, בהם טרם פתיחת ההליך, החוק מחייב לקיים פגישת מהו"ת (מידע היכרות ותיאום), כדי לבדוק האם אפשר להגיע להסכמות, בין היתר דרך גישור. כך גם כאשר עסקינן בתביעות בעניין סכסוך משפחתי (בהתאם ל"חוק גישור חובה").
החל מחודש יולי שנת 2016, צדדים שנמצאים בסכסוך משפחתי חייבים לנסות הליכי גישור טרם פניה לערכאות. לאחר 4 פגישות מהו"ת עם עובדים סוציאליים בלשכת הסיוע, הם יצטרכו להחליט אם הם ממשיכים בדרך זו או שהם מעוניינים לנהל הליך משפטי.

גישור כזה יכול להיות פחות אפקטיבי מגישור אליו פונים הצדדים מלכתחילה, מרצונם החופשי ובנפש חפצה. לכן, מומלץ לא להגיע לגישור ב'דלת האחורית', אלא בשלב הראשון כדי לנסות לפתור את הסכסוך בדרכי שלום. עורך דין שמתמחה בדיני משפחה וגישר בגירושין, יוכל לסייע בכך.

 

אילו נושאים נכללים בהליך הגישור?

לכל משפחה יש את הצרכים והדגשים שלה, ובהליך הגישור ניתן מענה ספציפי לכל צורך וצורך. עם זאת, ניתן להצביע על נושאים עיקריים שמקובל לכלול בהליך הגישור:

  • ילדים – משמרות וזמני שהות (לשעבר: הסדרי ראייה). בסעיף זה תהיה התייחסות פרטנית לחופשות, חגים וכד'. גם נושאים רפואיים הקשורים בילדים יקבלו התייחסות – מי ישלם על טיפולים אורתודנטיים, טיפולים פסיכולוגיים ועוד.
  • העתקת מקום המגורים – האם הורה אחד יכול לעקור עם הילדים לעיר אחרת?
  • חלוקת רכוש – הצדדים יגיעו להסכמה בנוגע לרכוש המשותף שצברו, כולל חסכונות, פנסיה וכדומה.

לאחר גיבוש ההסכמות בין הצדדים וחתימתם על ההסכם, הם יכולים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולאשר אותו. מרגע אישור ההסכם, הוא מקבל תוקף של פסק דין.

 

היתרונות העיקריים של הליך גישור

להליך הגישור יתרונות רבים על פני הפניה לערכאות שיפוטיות. העיקריים בהם הם אלו:

  • חיסכון בזמן – ניהול הליך משפטי עלול לקחת זמן רב, בעיקר בשל העומס בבתי המשפט. בגישור לעומת זאת, ההליך מהיר יותר – הצדדים יכולים לנהל אותו בקצב שנוח להם ולהגיע להסכמות תוך זמן קצר.
  • חיסון כספי – ניהול הליך משפטי הוא יקר. לרוב, לכל צד יש עו"ד מטעמו ושכר הטרחה הוא גבוה. בגישור ישנה הוצאה אחת – שכר טרחתו של המגשר.
  • שליטה של הצדדים – בהליך משפטי, אין לצדדים יכולת לשלוט בזהות השופט ובתוצאה. בגישור, פני הדברים שונים בתכלית – הצדדים הם אלו שבוחרים את המגשר, וחתימתם על ההסכם תתבצע רק לאחר שיגיעו להסכמות שהם מעוניינים בהם. חשוב לציין, שניתן לעזוב את הגישור בכל שלב. לא ניתן לכפות על אחד מהצדדים להמשיך בהליך אם אינו חפץ בכך.
  • אווירה נעימה ומערכת יחסים מכבדת – הגישור מתנהל באווירה רגועה ונינוחה, בניגוד להליך משפטי שבו לעתים הרוחות מתלהטות והאווירה נעשית מתוחה.

 

גירושין בשיתוף פעולה

זהו הליך חדש יחסית, שמטרתו היא להביא את הצדדים המתגרשים ליצירת הסכם גירושין הוגן ללא הליכים משפטיים.
הליך של גירושין בשיתוף פעולה שונה מהליך גישור 'סטנדרטי' בכך, שבהליך זה כל צד מיוצג בידי עורך-דין מטעמו, שמחויב להליך.
הליך זה יכול להתאים לבני זוג שיש ביניהם פערי כוחות ניכרים.
ההליך כולל גם ייעוץ פיננסי ופסיכולוגי.

אם המרחק בין הצדדים גדול ולא ניתן לגישור, ייתכן שלא תהיה ברירה אלא להגיע לערכאות.

עו"ד, טו"ר ומגשר אברהם לוי בעל נסיון רב בהליכי גישור בגירושין, והוא יוכל לסייע לכם להגיע להסכם שייתן לכם ודאות לגבי העתיד ושיכלול פתרונות מעשיים לנקודות השנויות במחלוקת.
הליך הגישור מתבצע באווירה נינוחה ורגועה שנותנת מקום לאינטרסים של שני הצדדים.

דילוג לתוכן